وبسایت شخصی محمـود نـورانــی

وبسایت شخصی محمـود نـورانــی

ژئـــوپلیتیـک بـرای صلـح ابنـــاء بشــر
وبسایت شخصی محمـود نـورانــی

** معرفی کتاب **

کتاب «علل پیدایش و بقای کشور ایران»
اثر دکتر «محمدرضا حافظ نیا»و«ابوالفضل کاوندی کاتب»
تهران: انتشارات سمت
چاپ: ۱۳۹۶

کشورها، برجسته‌ترین تقسیم‌بندی سیاسی ـ جغرافیایی مستقل جهان کنونی هستند و همچنان از مهم‌ترین بازیگران نظام بین‌المللی به شمار می‌روند. اینکه چه عامل و یا عواملی زمینه پیدایش کشورها و همچنین ماندگاری آن‌ها را فراهم می‌سازد، از موضوعات مورد مطالعه جغرافیای سیاسی است که از آن با نام علت وجودی و علت بقا یاد می‌شود. عوامل پیدایش و بقای کشور بر یکپارچگی ملی و ساخت هویتی مستقل تأثیرگذارند و تبدیل به شالوده‌های هویت ملی کشورها می‌شوند.
ایران امروز نیز بخشی از جغرافیا، فرهنگ، تاریخ دیرپا و مردمان ساکن فلات ایران در نقشه سیاسی جهان است. بارزترین ویژگی کشور ایران، گوناگونی در پدیده‌های طبیعی، انسانی و سرگذشت پرتلاطم تاریخی است. آنچه سبب شده است تا نام یگانة ایران همگام با این گوناگونی شکل گیرد پرسش نوشتار پیش روست.
فصل های سه گانه این کتاب عبارت اند از:
🔸 فصل اول: تعریف‌ها و مباحث نظری
🔸 فصل دوم: نیروهای زیربنایی علت وجودی و بقای ایران
🔸 فصل سوم: نیروهای روبنایی علّت وجودی و بقای ایران
در بخشی از آغاز این اثر می خوانیم: «ایران کشوری تاریخی است که از مدنیت و شکل گیری حکومت در آن سده ها می گذرد، بارزترین ویژگی جغرافیایی ایران تنوع پدیده های طبیعی و انسانی است. تاریخ ایران نیز زیر نفوذ جغرافیا ، میزبان رخدادهای شگرفی بوده است. آنچه امروز ایران نامیده می شود بخشی از جغرافیای فلات ایران و تاریخ مردمان ساکن در آن جاست . جایگاه ایران در جنوب غرب غرب آسیا و در همسایگی تمدن های کهن ، میان رودان، مصر، یونان، توران، چین و هنر و مرکزیت جهان مسکون در دوران باستان از این سرزمین به گفته زرین کوب گذرگاه حوادثی ساخته است که از تاریخ آن سی سده می گذرد . در این فاصله ، ایران شاهد پیروزی ها و شکست ها، شادی ها و غم ها، حوادث طبیعی، ویرانی و آبادانی، جنگ ها و حتی دست اندازی بیگانگان به خاک خود بوده است. پرسش ازسر آمیختگی پیدایش ایران با تنوع هویتی آن ، به موضوع کنونی نوشتار حاضر است.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان

آمریکا و انگلیس که تلاش های خود برای کسب میزبانی جام جهانی فوتبال را شکست خورده می بینند، با طراحی جنجال های اخیر، اقدامات خود را بر لغو میزبانی روسیه متمرکز کرده اند.

 به نقل از گلوبال ریسرچ، آمریکا و همپیمانان اروپایی اش به ویژه انگلیس وقتی نتوانستند میزبانی جام جهانی فوتبال در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ را به دست آورند، فشارهای خود را برای لغو میزبانی روسیه در بازی های سال ۲۰۱۸ بر «جوزف سیس بلاتر» رییس فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) وارد آوردند و زمانی که از بلاتر هم ناامید شدند، تلاش کردند اهداف خود را در قالب یک «بازی ژئوپلوتیک در زمین فیفا» به انجام رسانده و او را مجبور به استعفا نمایند.

گلوبال ریسرچ در یک گزارش تحلیلی به واکاوی علل و عوامل پیدا و پنهان در رخ دادهای اخیر در فیفا پرداخته و نوشته است: تردیدی نیست که فساد در فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) در دهه های گذشته نیز وجود داشته است. سال هاست رشوه و معاملات پشت پرده در این نهاد متولی پربیننده ترین ورزش دنیا وجود داشته، اما چرا آمریکا به تازگی از لزوم تحقیقات درباره فساد بزرگ در فیفا سخن گفته و موجب شده تا تحولات ویژه ای در فدراسیون ایجاد شود؟

واقعیت آن است که بر اساس شواهد و قرائن بیشمار، فساد و دستگیری های اخیر با مسائل ژئوپلتیک در ارتباط بوده است. در حال حاضر فیفا به جبهه جدیدی برای جنگ آمریکا و متحدانش با کشورهایی مانند روسیه بدل شده است. نبردها در عرصه انرژی و پول اکنون رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته و در قالب جدید مبارزه در پوشش فیفا علنی شده است. پر واضح است که «جوزف بلاتر» نیز قربانی بازی ژئوپلوتیک آمریکا و انگلیس در زمین فیفا محسوب می شود.

سیاستمداران و علاقه مندان به فوتبال به یاد دارند در سال ۲۰۰۵ بلاتر در بازی شطرنج ژئوپلوتیک آمریکا قرار نگرفت؛ به گونه ای که فیفا درخواست وزارت امورخارجه آمریکا درباره ممانعت از شرکت ایران در جام جهانی سال ۲۰۰۶ را نپذیرفت. نمونه ای دیگر از این دست، رد تقاضای آمریکا از فدراسیون برای عدم پذیرش فلسیطن است.

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.