وبسایت شخصی محمـود نـورانــی

وبسایت شخصی محمـود نـورانــی

ژئـــوپلیتیـک بـرای صلـح ابنـــاء بشــر
وبسایت شخصی محمـود نـورانــی

** معرفی کتاب **

کتاب «علل پیدایش و بقای کشور ایران»
اثر دکتر «محمدرضا حافظ نیا»و«ابوالفضل کاوندی کاتب»
تهران: انتشارات سمت
چاپ: ۱۳۹۶

کشورها، برجسته‌ترین تقسیم‌بندی سیاسی ـ جغرافیایی مستقل جهان کنونی هستند و همچنان از مهم‌ترین بازیگران نظام بین‌المللی به شمار می‌روند. اینکه چه عامل و یا عواملی زمینه پیدایش کشورها و همچنین ماندگاری آن‌ها را فراهم می‌سازد، از موضوعات مورد مطالعه جغرافیای سیاسی است که از آن با نام علت وجودی و علت بقا یاد می‌شود. عوامل پیدایش و بقای کشور بر یکپارچگی ملی و ساخت هویتی مستقل تأثیرگذارند و تبدیل به شالوده‌های هویت ملی کشورها می‌شوند.
ایران امروز نیز بخشی از جغرافیا، فرهنگ، تاریخ دیرپا و مردمان ساکن فلات ایران در نقشه سیاسی جهان است. بارزترین ویژگی کشور ایران، گوناگونی در پدیده‌های طبیعی، انسانی و سرگذشت پرتلاطم تاریخی است. آنچه سبب شده است تا نام یگانة ایران همگام با این گوناگونی شکل گیرد پرسش نوشتار پیش روست.
فصل های سه گانه این کتاب عبارت اند از:
🔸 فصل اول: تعریف‌ها و مباحث نظری
🔸 فصل دوم: نیروهای زیربنایی علت وجودی و بقای ایران
🔸 فصل سوم: نیروهای روبنایی علّت وجودی و بقای ایران
در بخشی از آغاز این اثر می خوانیم: «ایران کشوری تاریخی است که از مدنیت و شکل گیری حکومت در آن سده ها می گذرد، بارزترین ویژگی جغرافیایی ایران تنوع پدیده های طبیعی و انسانی است. تاریخ ایران نیز زیر نفوذ جغرافیا ، میزبان رخدادهای شگرفی بوده است. آنچه امروز ایران نامیده می شود بخشی از جغرافیای فلات ایران و تاریخ مردمان ساکن در آن جاست . جایگاه ایران در جنوب غرب غرب آسیا و در همسایگی تمدن های کهن ، میان رودان، مصر، یونان، توران، چین و هنر و مرکزیت جهان مسکون در دوران باستان از این سرزمین به گفته زرین کوب گذرگاه حوادثی ساخته است که از تاریخ آن سی سده می گذرد . در این فاصله ، ایران شاهد پیروزی ها و شکست ها، شادی ها و غم ها، حوادث طبیعی، ویرانی و آبادانی، جنگ ها و حتی دست اندازی بیگانگان به خاک خود بوده است. پرسش ازسر آمیختگی پیدایش ایران با تنوع هویتی آن ، به موضوع کنونی نوشتار حاضر است.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان

۱۷ مطلب در مهر ۱۳۹۳ ثبت شده است

چهره ماندگار جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک ایران

| دوشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۳، ۰۹:۳۱ ب.ظ



چهره ماندگار جغرافیای ایران

| جمعه, ۲۵ مهر ۱۳۹۳، ۰۷:۱۰ ب.ظ





تاثیر پایان جنگ سرد جدید بر توافق جامع هسته‌ای

| چهارشنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۳، ۰۸:۲۸ ب.ظ


جنگ سرد میان غرب و شرق در حال فروکش کردن است. دیدار دوجانبه وزرای خارجه روسیه و آمریکا که این را نوید می داد؛ نوید آغاز فصل تازه ای از روابط دوجانبه پس از بحران اوکراین؛ روابطی که می تواند بر مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 هم تاثیر بگذارد و ضریب احتمال دستیابی به توافق جامع تا هفت هفته پایانی ضرب الاجل تعیین شده را افزایش دهد


تعداد و ملیت پیکارجویانی که به داعش پیوسته اند

| چهارشنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۳، ۰۶:۲۷ ب.ظ

سه هزار سال تاریخ ژئوپلتیک ایران

| دوشنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۵۸ ب.ظ

برای تماشای بهتر فیلم از ابزار بزرگنمایی در گوشه سمت راست آن استفاده کنید.

300 سال تاریخ کریمه

| يكشنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۰۸ ب.ظ

  کریمه از مدت ها پیش به عنوان یک غنیمت  استراتژیکی و ژئوپلیتکی بوده است

 از قرن ها پیش سومری­ ها و یونانیان باستان، پس از ایرانیان و ونیزی­ ها، از معدود اشغالگران شبه جزیره مستحکم کریمه بوده اند.


نقشه ژئوپلیتیکی کریمه

منشا نام کریمه از کلمهqrm   آمده، به معنی قلعه، زمانی که این منطقه تحت عنوان پایتخت گروه ترکان و مغولان طلایی در قرن13 انتخاب و مورد استفاده استراتژیکی و ژئوپلیتیکی قرار گرفته بود.

بعد از آن بود که کریمه تحت حمایت امپراطوری عثمانی و توسط خانات ترک، برای بیش از 300 سال به عنوان منطقه تحت تسلط و تحت حکومت آنها گردید تا اینکه در سال 1783 کاترین کبیر شبه جزیره کریمه را ضمیمه بخشی از توسعه گسترده ای از سلطنت امپراتوری روسیه با عنوان منطقه Tsarina به زیر سلطه شوروی کبیر درآورد.


پنج نقشه زیر نشان می­دهند که چطور کریمه از قرن هجدهم تاکنون دستخوش تغییرات سیاسی و ژئوپلیتیکی قرار گرفته است:(برای بزرگ نمایی روی عکس کلیک نمایید)

1783-1917نقشه 2نقشه 3نقشه 4نقشه 6

  کریمه 1783-1917   کریمه1917-1920      کریمه 1921-1945    کریمه 1945-1991     کریمه1991- هم اکنون

Mapping the Spread of Ebola

| يكشنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۳، ۰۹:۲۶ ب.ظ

جهت مشاهده نقشه های

زمانی و مکانی

چگونگی انتشار ویروس ابولا، اینجا کلیک نمایید.

گرد و غبار که این روزها به آن «ریزگرد» می‌گویند، دید افراد را تا یک کیلومتر محدود می‌کند، ریه­ های شهروندان را بسیار تحت تاثیر قرار می‌دهد و کنترل حجم زیادی از آن در دست دولت ایران نیست. در اوج بحران در سال 91، در اوایل تابستان 23 استان کشور درگیر پدیده بودند. استانهای غربی کشور بخصوص خوزستان سالهاست که درگیر گرد و غبار بوده‌اند و پیشینه آن نیز به پیش از انقلاب می‌رسد. پیش از انقلاب، دولتهای ایران، عربستان و عراق با توافق های چندجانبه‌ای که انجام داده بودند، سعی کردند با مواد قیرمانندی خاکهای روان را تثبیت کنند و مانع گرد و غبار شوند. اما این روند پس از انقلاب متوقف شده است.

مطالعه ادامه گزارش

ژئوپلتیک کردستان عراق

| جمعه, ۱۱ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۳۱ ب.ظ

با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق و پایان جنگ سرد، حرکت‌های قوم‌گرایانه ظهور سیاسی دوباره یافتند و شاهد شکل‌گیری جنبش‌های استقلال‌طلبانه در نقاط مختلف جهان بودیم. امروزه حداقل پنجاه گروه قومی در جهان برای کسب استقلال یا الحاق به قوم بزرگ‌تر کوشش می‌کنند.

دگرگونی معادلات سیاسی درجهان به‌ویژه در منطقه استراتژیک خاورمیانه و بستر‌ساز بودن این تحولات برای حل برخی مسائل پیچیده منطقه از جمله مسأله کرد‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است. اکثریت جمعیت کرد‌ها در چهار کشور ترکیه، عراق، ایران و سوریه پراکنده­اند. نگاه کشور‌های دارای اقلیت کرد، نگاهی منفی بر این گروه قومی است. هدف نویسنده از این نوشتار تحلیل مدل خودگردانی کرد‌های شمال عراق است.

تالیف: دکتر حمیدرضا محمدی (عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی) و حسین خالدی (کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی)


نویسنده: کاظم ذوقی بارانی

ناشر: تهران: دانشگاه جامع امام حسین(ع)، مرکز مطالعات جغرافیای نظامی و سنجش ازدور