وبسایت شخصی محمـود نـورانــی

وبسایت شخصی محمـود نـورانــی

ژئـــوپلیتیـک بـرای صلـح ابنـــاء بشــر
وبسایت شخصی محمـود نـورانــی

** معرفی کتاب **

کتاب «علل پیدایش و بقای کشور ایران»
اثر دکتر «محمدرضا حافظ نیا»و«ابوالفضل کاوندی کاتب»
تهران: انتشارات سمت
چاپ: ۱۳۹۶

کشورها، برجسته‌ترین تقسیم‌بندی سیاسی ـ جغرافیایی مستقل جهان کنونی هستند و همچنان از مهم‌ترین بازیگران نظام بین‌المللی به شمار می‌روند. اینکه چه عامل و یا عواملی زمینه پیدایش کشورها و همچنین ماندگاری آن‌ها را فراهم می‌سازد، از موضوعات مورد مطالعه جغرافیای سیاسی است که از آن با نام علت وجودی و علت بقا یاد می‌شود. عوامل پیدایش و بقای کشور بر یکپارچگی ملی و ساخت هویتی مستقل تأثیرگذارند و تبدیل به شالوده‌های هویت ملی کشورها می‌شوند.
ایران امروز نیز بخشی از جغرافیا، فرهنگ، تاریخ دیرپا و مردمان ساکن فلات ایران در نقشه سیاسی جهان است. بارزترین ویژگی کشور ایران، گوناگونی در پدیده‌های طبیعی، انسانی و سرگذشت پرتلاطم تاریخی است. آنچه سبب شده است تا نام یگانة ایران همگام با این گوناگونی شکل گیرد پرسش نوشتار پیش روست.
فصل های سه گانه این کتاب عبارت اند از:
🔸 فصل اول: تعریف‌ها و مباحث نظری
🔸 فصل دوم: نیروهای زیربنایی علت وجودی و بقای ایران
🔸 فصل سوم: نیروهای روبنایی علّت وجودی و بقای ایران
در بخشی از آغاز این اثر می خوانیم: «ایران کشوری تاریخی است که از مدنیت و شکل گیری حکومت در آن سده ها می گذرد، بارزترین ویژگی جغرافیایی ایران تنوع پدیده های طبیعی و انسانی است. تاریخ ایران نیز زیر نفوذ جغرافیا ، میزبان رخدادهای شگرفی بوده است. آنچه امروز ایران نامیده می شود بخشی از جغرافیای فلات ایران و تاریخ مردمان ساکن در آن جاست . جایگاه ایران در جنوب غرب غرب آسیا و در همسایگی تمدن های کهن ، میان رودان، مصر، یونان، توران، چین و هنر و مرکزیت جهان مسکون در دوران باستان از این سرزمین به گفته زرین کوب گذرگاه حوادثی ساخته است که از تاریخ آن سی سده می گذرد . در این فاصله ، ایران شاهد پیروزی ها و شکست ها، شادی ها و غم ها، حوادث طبیعی، ویرانی و آبادانی، جنگ ها و حتی دست اندازی بیگانگان به خاک خود بوده است. پرسش ازسر آمیختگی پیدایش ایران با تنوع هویتی آن ، به موضوع کنونی نوشتار حاضر است.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان

۶ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

«کیسینجربودن یعنی چی؟»

| پنجشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۸:۳۳ ق.ظ

به نظر می‌رسد «کیسینجری» بودن در حال تبدیل شدن به یک گزاره در ادبیات روابط بین‌المللی است. نیال فرگوسن در مجله فارن افرز می‌پرسد:کیسینجربودن یعنی چی؟

«کیسینجری‌بودن» یعنی واقع‌گرایی، فلسفه‌ای که مشخصه آن ارزیابی خونسردانه از سیاست خارجی در فضای منفعت شخصی ملی است.»

«استانلی هافمن» همکار سابق کیسینجر در دانشگاه «هاروارد» او را همانند ماکیاولی می‌دانست. هافمن در سال 1983 نوشت: «او [کیسینجر] معتقد است که برای حفظ دولت، هم فریب لازم است و هم بی‌رحمی... [حتی اگر] به بهای دشمنی‌های بیرونی و درونی تمام شود.» بسیاری از نویسندگان دیگر هم فرض را بر این گذاشته‌اند که کیسینجر خودش را براساس قهرمان‌های موردنظرش، «کلمنس فون مترنیخ» اتریشی و «اوتو فون بیسمارک» پروسی که حاملان واقع‌گرایی سیاسی اروپای کلاسیک بودند، پیش برده است.

بنابراین، در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری ایالات متحده همان‌گونه که واشنگتن‌پست می‌نویسد به نظر نمی‌رسد کیسینجر میلی به پیوستن به اردوگاه ترامپ(نامزد اصلی جمهوری­خواهان در این انتخابات)داشته باشد بلکه این ترامپ است که برای آشنایی بیشتر با سیاست خارجی و تحولات بین‌المللی و دادن وزن و اعتبار سیاسی به خود به مشاوره‌های او نیاز دارد. مارک تیسن، تحلیلگر موسسه امریکن اینترپرایز، خطاب به ترامپ می‌گوید: «حتی پرشورترین حامیان دکترین بوش هم نمی‌گویند داعش خیلی خیلی سریع نابود خواهد شد» زیرا پرزیدنت بوش نبرد با تروریسم را «نبردی نسلی» خواند که شاید یک نسل یا بیشتر به طول انجامد و با پیروزی فردی مانند ترامپ این نبرد به پایان نخواهد رسید. او می‌نویسد: «نابودی کامل زیرساخت‌های تروریستی ایران در 5 قاره؟ چه سخن بزرگی. حتی جاه‌طلب‌ترین نومحافظه‌کاران هم آنقدر در سخن افراط نکرده‌اند.»

اگرچه برخی بر این باورند که آمریکا بیش از آنکه به «سیاستمدار» در رأس کاخ سفید نیاز داشته باشد به «اقتصاددان» نیاز دارد تا بتواند اقتصاد این کشور را از درون بازسازی کند اما آیا به راستی ترامپ در جامه یک اقتصاددان می‌گنجد؟ امریکن اینترپرایز می‌افزاید: ترامپ اعلام کرده از خاورمیانه بیرون می‌کشد تا آن پول را صرف تمرکز بر اقتصاد و بازسازی دولت- ملت در کشور خود کند.

ترامپ می‌گوید: «ما تریلیون‌ها دلار در خاورمیانه خرج کرده‌ایم در حالی که زیرساخت‌های کشورمان در حال نابودی است. ما باید کشور خود را بسازیم و بر آمریکا تمرکز کنیم.» سخنان او شبیه به سخنان اوباماست که در برهه‌ای اعلام کرد: «طی دهه گذشته ما تریلیون‌ها دلار صرف جنگ کردیم و باعث بحران بدهی و سختی‌های اقتصادی شدیم... اکنون وقت آن است که بر دولت- ملت‌سازی در داخل متمرکز شویم.»

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۳۰ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۸:۳۳

 می دانیم همکاری بین ایران و روسیه در خصوص سوریه پویا و چالش برانگیزاست. کاملا مشخص است که نقش روسیه در سوریه افزایش خواهد یافت ولی نقش ایران دراین کشور افزایشی نخواهد داشت ... نکته دیگری که در خصوص سوریه وجود دارد این است که به عرصه سوریه بازیگری به نام چین وارد خواهد شد ... در سوریه دو فرآیند، جنگ و صلح همزمان در حال وقوع است. این کاملا مشهود است که برای ثمربخش بودن فرآیند صلح، همکاری ایران و روسیه به خودی خود کافی نیست ....

 

ولادمیر یوسی اف (رئیس بخش همگرایی اوراسیا وگسترش سازمان همکاری های شانگهای در موسسه مطالعات کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و رئیس مرکز تحقیقات اجتماعی- سیاسی روسیه)؛ در تحلیل آینده سوریه به سوالاتی چند در این موضوع و تحلیل خود در این باره را مطرح مینماید:

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۲۹ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۹:۵۲

اوراسیای جدید در ژئوپلیتیک متحول جهانی

| پنجشنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۸:۱۸ ق.ظ

دکتر فئودور لوکیانف: اوراسیایی که امروزه با آن مواجه هستیم، کاملا متفاوت است. بازیگرانی وجود دارند که می خواهند برنده میدان باشند. مفهوم محوری این وضعیتِ جدید پیرامون «توسعه» شکل یافته است. ایده اوراسیای جدید بسیار متفاوت از روایت سنتی اوراسیایی شامل «روح استپی» و یا «سرزمین های وسیع، از یک اقیانوس تا اقیانوس دیگر»، در حال شکل گیری است. مفهوم اوراسیای جدید مبتنی بر تولید، توسعه زیرساخت ها، ایجاد کریدورهای حمل و نقل و درکل "اقتصاد" است              ...

جهت مطالعه کامل مطلب به ادامه مطلب رجوع فرمایید.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۲۳ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۸:۱۸

پیامدهای یک استعفا

| شنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۷:۱۰ ب.ظ

علت استفعای داود اوغلو چه بود؟ این موضوع چه پیامدهایی برای ترکیه و حزب عدالت و توسعه خواهد داشت؟

در پی آشکار شدن جنگ قدرت میان رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه "احمد داود اوغلو" از ریاست حزب حاکم این کشور استعفا کرد. داود اوغلو پس از دیدار با اردوغان اعلام کرد تا دو هفته دیگر از پست نخست وزیر ترکیه کنار خواهد رفت. روزنامه "جمهوریت" ترکیه احتمال می‌دهد که "بن‌علی یلدیمیر"، وزیر راه و ترابری، و یا "برات آلبایرک"، وزیر انرژی که داماد اردوغان است از جانشینان احتمالی داوداوغلو خواهند بود.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۱۸ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۹:۱۰

روز معلم مبارک باد

| يكشنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۱:۰۴ ب.ظ

آن که اندیشیدن را به من آموخت معلم است .

ستوده باد نور افشانیش که چراغ راه آینده من است .

روزش مبارک و یادش جاویدان باد

 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۱۲ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۳:۰۴

یافته های موجود گویای آن هستند که میان توسعه و امنیت، کنش متقابلی برقرار است. بدین معنا که امنیت ضامن آرامش و ثبات است. رشد و توسعه پایدار نیز در صورت وجود امنیت معنی و مفهوم می یابد. از دیگر سوی؛ توسعه یافتگی؛ کشور را امن تر و آن را در برابر چالش های امنیتی تواناتر می کند. به همین دلیل کشورهای در حال توسعه برای رویارویی با چالش های بی شماری که امنیتشان را تهدید میکند در قیاس با کشورهای توسعه یافته توانایی های محدودتری دارند.

قدرت؛ نمودهای گوناگون اقتصادی؛ سیاسی، نظامی، امنیتی، فرهنگی و علمی دارد. در این میان، تنها قدرت اقتصادی است که می تواند زمینه دیگر نمودهای قدرت به ویژه قدرت ملی را فراهم کند.

در همین راستا موضوع اقتصاد مقاومتی یکی از اصلی ترین راهبردهای ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری به فراخور اوضاع، منابع و فرصت های موجود در اوضاع کنونی و شرایط فعلی منطقه و جهان می باشد.

فیلم زیر بصورت ساده بیانگر بیانگر تهدیدات، چالش ها و فرصت های موجود در حوزه اقتصاد در کشورمان میباشد.

 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۱۲ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۰:۲۹