وبسایت شخصی محمـود نـورانــی

وبسایت شخصی محمـود نـورانــی

ژئـــوپلیتیـک بـرای صلـح ابنـــاء بشــر
وبسایت شخصی محمـود نـورانــی

** معرفی کتاب **

کتاب «علل پیدایش و بقای کشور ایران»
اثر دکتر «محمدرضا حافظ نیا»و«ابوالفضل کاوندی کاتب»
تهران: انتشارات سمت
چاپ: ۱۳۹۶

کشورها، برجسته‌ترین تقسیم‌بندی سیاسی ـ جغرافیایی مستقل جهان کنونی هستند و همچنان از مهم‌ترین بازیگران نظام بین‌المللی به شمار می‌روند. اینکه چه عامل و یا عواملی زمینه پیدایش کشورها و همچنین ماندگاری آن‌ها را فراهم می‌سازد، از موضوعات مورد مطالعه جغرافیای سیاسی است که از آن با نام علت وجودی و علت بقا یاد می‌شود. عوامل پیدایش و بقای کشور بر یکپارچگی ملی و ساخت هویتی مستقل تأثیرگذارند و تبدیل به شالوده‌های هویت ملی کشورها می‌شوند.
ایران امروز نیز بخشی از جغرافیا، فرهنگ، تاریخ دیرپا و مردمان ساکن فلات ایران در نقشه سیاسی جهان است. بارزترین ویژگی کشور ایران، گوناگونی در پدیده‌های طبیعی، انسانی و سرگذشت پرتلاطم تاریخی است. آنچه سبب شده است تا نام یگانة ایران همگام با این گوناگونی شکل گیرد پرسش نوشتار پیش روست.
فصل های سه گانه این کتاب عبارت اند از:
🔸 فصل اول: تعریف‌ها و مباحث نظری
🔸 فصل دوم: نیروهای زیربنایی علت وجودی و بقای ایران
🔸 فصل سوم: نیروهای روبنایی علّت وجودی و بقای ایران
در بخشی از آغاز این اثر می خوانیم: «ایران کشوری تاریخی است که از مدنیت و شکل گیری حکومت در آن سده ها می گذرد، بارزترین ویژگی جغرافیایی ایران تنوع پدیده های طبیعی و انسانی است. تاریخ ایران نیز زیر نفوذ جغرافیا ، میزبان رخدادهای شگرفی بوده است. آنچه امروز ایران نامیده می شود بخشی از جغرافیای فلات ایران و تاریخ مردمان ساکن در آن جاست . جایگاه ایران در جنوب غرب غرب آسیا و در همسایگی تمدن های کهن ، میان رودان، مصر، یونان، توران، چین و هنر و مرکزیت جهان مسکون در دوران باستان از این سرزمین به گفته زرین کوب گذرگاه حوادثی ساخته است که از تاریخ آن سی سده می گذرد . در این فاصله ، ایران شاهد پیروزی ها و شکست ها، شادی ها و غم ها، حوادث طبیعی، ویرانی و آبادانی، جنگ ها و حتی دست اندازی بیگانگان به خاک خود بوده است. پرسش ازسر آمیختگی پیدایش ایران با تنوع هویتی آن ، به موضوع کنونی نوشتار حاضر است.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان

۱۰ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

اقتصاد سیاسی غذا

| يكشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۴، ۱۱:۵۵ ق.ظ


اقتصاد سیاسی غذا


بررسی راه‌حل بازار و حاکمیت برای حل مشکل غذایی با اصل حاکمیت داشتن در پیوند با غذا





برای مشاهده و مطالعه فایل لطفاً  کلیک نمایید.


  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۳۰ فروردين ۹۴ ، ۱۱:۵۵

رویکرد رادیکال به بحران جوّی

| يكشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۴، ۱۰:۱۷ ق.ظ

ترجمه مقاله: رویکردی رادیکال به بحران جوی

 

نگاهی به رویکردو تفکرات اقتصاد سیاسی دولت­های حاکم در کشورهای مختلف جهان به مسئله تغییرات اقلیمی

« تمرکز ویژه به خط مشی تفکرات مارکسیستی و لیبرالیستی در شرق و غرب»


برای مطالعه و مشاهده فایل لطفاً کلیک نمایید.



  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۳۰ فروردين ۹۴ ، ۱۰:۱۷

شهرها بر پایه وزن ژئوپلیتیکی خودشان کارکردهایی دارند. شهرها اقدام به قلمرو سازی، توسعه حوزه نفوذ،  رقابت و غیر آن می کنند. در سلسله‌مراتب شهری کارکردهایی دارند، سیستم سازی می کنند. شهر ارشد دارند، شهر نخست دارند. شهر نخست یعنی شهر فرمانروای شبکه شهری در فضای جغرافیایی ملی یا بین المللی.

(محمدرضا حافظ نیا- استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس)

سخنرانی در افتتاحیه ششمین کنگره انجمن ژئوپلیتیک ایران



 

 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۲۸ فروردين ۹۴ ، ۲۰:۰۹

چرا یمن مهم است؟؟

| پنجشنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۴، ۰۹:۳۲ ق.ظ


تحلیل ژئوپلتیکی و ژئواستراتژیکی موقعیت کشور یمن  در منطقه خاورمیانه


برای مشاهده و مطالعه فایل لطفاً کلیک فرمایید.


  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۲۷ فروردين ۹۴ ، ۰۹:۳۲

دیوید هاروی و مارکسیسم

| چهارشنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۴، ۰۸:۲۷ ب.ظ


برای مشاهده فایل لطفاً کلیک فرمایید.



نقشه های ژئوپلتیکی حوادث یمن

| سه شنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۴، ۱۱:۵۹ ق.ظ

در اواخر ماه مارس، جت عربستان سعودی اهدافی در یمن که در یک بخشی از آن سرزمین و  در دست  شیعیان حوثی، و در واقع بیش از بخش های بزرگی از کشور گرفته شده گویای این نقشه بود. 

یمن هر چند که فقیرترین کشور در شرق میانه است، این کشور از اهمیت ژئوپلتیکی بزرگ به بازیکنان حیاتی مانند عربستان سعودی، ایران و ایالات متحده است.




حملات هوایی به کشور یمن تحت رهبری نیروهای هوایی عربستان سعودی با آتش سنگین جنگنده­ ها و بمب­ افکن­ های مدرن، تا کنون موفق به متوقف کردن گسترش شیعیان حوثی بر روی مناطق شرقی و مرکزی یمن نشده است.از طرف دیگرعملیات نظامی به شدت کمک های انسان دوستانه در یمن را محدود ساخته و در حال حاضر شاهد  یک ملت با صدها هزار نفر از پناهندگان

"این کشور به نظر می رسد در آستانه فروپاشی کل است"




  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۱۸ فروردين ۹۴ ، ۱۱:۵۹

مستند استعمار دلار

| شنبه, ۱۵ فروردين ۱۳۹۴، ۰۹:۳۳ ق.ظ

مقاله ای با عنوان

| شنبه, ۸ فروردين ۱۳۹۴، ۰۴:۱۲ ب.ظ


از تاریخ نگاری سیاست های فضا تا تاریخ نگاری فضا


فضا و مکان در دیدگاه میشل فوکو

نویسنده: کریس فلو، استاد جغرافیای دانشگاه گلاسکو


برای دانلود و مشاهده فایل  کلیک نمایید.


نقشه ژئوپلتیکی حملات عربستان و درگیری های یمن

| پنجشنبه, ۶ فروردين ۱۳۹۴، ۰۷:۳۷ ب.ظ

     بالاخره عربستان سعودی تاب نیاورد و حمله نظامی خود را به منطقه­ ای که در گذشته ­ای نه چندان دور «حیات خلوت» عربستان محسوب می­شد، آغاز کرد.

        در مورد تجاوز عربستان‌سعودی به خاک یمن موارد زیر قابل ملاحظه است:


  1.  عربستان و کشورهای همسو با آن نخستین بار است که بدون واسطه وارد یک معرکه بزرگ و  جدی شده­ اند.


2.  بعد از مرگ ملک عبدالله و ضعف مفرط حاکمان جدید و شکست­ های اخیر منطقه‌ای آنها، ورود در معرکه­ ای با این وسعت و شدت، از دیدگاه راهبردی و ژئوپلتیکی توجیه پذیر نیست و به نظر می­رسد این اقدام در مقابل شبه نظامیان انصارالله که کاملاً اعتقادی و با تجهیزات لازم می­ جنگند، کاملاً شتاب زده شروع شده است.

3.  «همگرایی با شیعیان عربستانی»، «سلطه کامل بر تنگه استراتژیک باب المندب» و «احتمال بخطر افتادن منابع نفتی عربستان» می­ تواند از دلایل   حمله  شتاب زده عربستان به یمن ارزیابی شود.


برای بزرگنمایی، لطفاً روی عکس کلیک نمایید.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۰۶ فروردين ۹۴ ، ۱۹:۳۷

اعداد و ارقامی وجود دارند که می‌توانند ابعاد چالش‌های مختلف موجود در

جغرافیای سیاسی کنونی جهان را نشان دهند  .

از ارقام مربوط به وضعیت اقتصادی آرژانتین تا ماه‌های تعیین‌شده ادعایی غربی‌ها و اسرائیلی‌ها درباره توانایی ایران به مظنور دسترسی به سلاح هسته‌ای علیرغم تکذیب‌های مکرر ایران اعداد و ارقامی وجود دارند که می‌توانند ابعاد چالش‌های مختلف موجود در جغرافیای سیاسی کنونی جهان را نشان دهند.

نشریه "تایم" چاپ لندن در گزارش تازه‌ای به پنج عددی اشاره کرده که نشان‌دهنده میزان بالای نزاع و چالش در دنیای کنونی ما هستند:


برای مشاهده کامل توضیحات، به ادامه مطلب بروید.

1. چه تعداد نیروی روس در اوکراین حضور دارند؟

نتایج برآوردهای انجام شده از حضور نیروهای نظامی روسیه در داخل مرزهای اوکراین تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. "پروشنکو" رییس جمهوری اوکراین ماه گذشته مدعی شد که بیش از 9 هزار نیروی روس و 500 تانک آن کشور در اوکراین مستقر شده‌اند. با این حال، مسکو ضمن تکذیب این ادعا اظهار داشته که هیچ نیروی نظامی روسی در داخل خاک اوکراین مستقر نیست. در مقابل ماه آگوست گذشته یکی از رهبران جدایی طلبان شرق اوکراین مدعی شده بود که سه تا چهار هزار شهروند روسیه به طور داوطلبانه به شورشیان جدایی طلب کمک رسانی کرده‌اند.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۰۳ فروردين ۹۴ ، ۲۳:۱۲