وبسایت شخصی محمـود نـورانــی

وبسایت شخصی محمـود نـورانــی

ژئـــوپلیتیـک بـرای صلـح ابنـــاء بشــر
وبسایت شخصی محمـود نـورانــی

** معرفی کتاب **

کتاب «علل پیدایش و بقای کشور ایران»
اثر دکتر «محمدرضا حافظ نیا»و«ابوالفضل کاوندی کاتب»
تهران: انتشارات سمت
چاپ: ۱۳۹۶

کشورها، برجسته‌ترین تقسیم‌بندی سیاسی ـ جغرافیایی مستقل جهان کنونی هستند و همچنان از مهم‌ترین بازیگران نظام بین‌المللی به شمار می‌روند. اینکه چه عامل و یا عواملی زمینه پیدایش کشورها و همچنین ماندگاری آن‌ها را فراهم می‌سازد، از موضوعات مورد مطالعه جغرافیای سیاسی است که از آن با نام علت وجودی و علت بقا یاد می‌شود. عوامل پیدایش و بقای کشور بر یکپارچگی ملی و ساخت هویتی مستقل تأثیرگذارند و تبدیل به شالوده‌های هویت ملی کشورها می‌شوند.
ایران امروز نیز بخشی از جغرافیا، فرهنگ، تاریخ دیرپا و مردمان ساکن فلات ایران در نقشه سیاسی جهان است. بارزترین ویژگی کشور ایران، گوناگونی در پدیده‌های طبیعی، انسانی و سرگذشت پرتلاطم تاریخی است. آنچه سبب شده است تا نام یگانة ایران همگام با این گوناگونی شکل گیرد پرسش نوشتار پیش روست.
فصل های سه گانه این کتاب عبارت اند از:
🔸 فصل اول: تعریف‌ها و مباحث نظری
🔸 فصل دوم: نیروهای زیربنایی علت وجودی و بقای ایران
🔸 فصل سوم: نیروهای روبنایی علّت وجودی و بقای ایران
در بخشی از آغاز این اثر می خوانیم: «ایران کشوری تاریخی است که از مدنیت و شکل گیری حکومت در آن سده ها می گذرد، بارزترین ویژگی جغرافیایی ایران تنوع پدیده های طبیعی و انسانی است. تاریخ ایران نیز زیر نفوذ جغرافیا ، میزبان رخدادهای شگرفی بوده است. آنچه امروز ایران نامیده می شود بخشی از جغرافیای فلات ایران و تاریخ مردمان ساکن در آن جاست . جایگاه ایران در جنوب غرب غرب آسیا و در همسایگی تمدن های کهن ، میان رودان، مصر، یونان، توران، چین و هنر و مرکزیت جهان مسکون در دوران باستان از این سرزمین به گفته زرین کوب گذرگاه حوادثی ساخته است که از تاریخ آن سی سده می گذرد . در این فاصله ، ایران شاهد پیروزی ها و شکست ها، شادی ها و غم ها، حوادث طبیعی، ویرانی و آبادانی، جنگ ها و حتی دست اندازی بیگانگان به خاک خود بوده است. پرسش ازسر آمیختگی پیدایش ایران با تنوع هویتی آن ، به موضوع کنونی نوشتار حاضر است.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان

به گزارش بلومبرگ، این تغییر برای ایران معنادار است و ممکن است برای هند یک خسارت استراتژیک باشد. هند با توسعه چین در اقیانوس هند مخالف است و از قبل نگران بود که روزی از گوادر به عنوان یک پایگاه نظامی استفاده شود. هرگونه سرمایه‌گذاری رسمی پکن، مزیت استراتژیک دهلی‌نو برای سرمایه‌گذاری در چابهار را بیشتر تضعیف خواهد کرد. بندری که به مرز غربی پاکستان نزدیک است. بندر گوادر بخشی از برنامه شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، برای سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلار در زیرساخت‌های پاکستان است. بازرگانان چینی از قبل هم در چابهار پایگاه متسحکمی داشته‌اند.

دیوید بروستر، پژوهشگر ارشد دانشگاه ملی استرالیا، گفت: "احتمالا دهلی‌نو اینگونه برداشت خواهد کرد که هرگونه حضور چین در چابهار، حتی اگر این حضور در قالب درگیری در عملیات بندر نباشد، ممکن است از آن به عنوان راهی برای تضعیف نفوذ هند در نزد مقامات محلی، استفاده شود. علاوه بر این، ممکن است از این حضور برای تسهیل نظارت بر فعالیت‌های هند استفاده شود. "

مانوج جوشی، پژوهشگر اندیشکده بنیاد پژوهش آبزرور، مستقر در دهلی‌نو، گفته چین با ایران ارتباط قطاری و سرمایه‌گذاری‌های عظمی در ایران دارد. "چین در آنجا، از هند بسیار عمیق‌تر است. "

دعوت ایران از هند و چین برای سرمایه‌گذاری، در پاکستان مورد استقبال قرار گرفت. دوستان خان جمال‌الدینی، رئیس اداره بندر گوادر به بلومبرگ گفته "این یک اظهارنظر مثبتی است که برای اولین بار از جانب آن‌ها مطرح می‌شود. " جمال‌الدینی گفته ایران و پاکستان، در حال بررسی یک مسیر حمل‌ونقل جدید هستند که بنادر گوادر، کراچی، چابهار و بندرعبارس را به هم متصل می‌کند.

هند و پاکستان دشمنی تاریخی با یکدیگر دارند و چند بار با هم جنگیدند. هند و چین هم با هم اختلافاتی دارند و برای کسب نفوذ ژئوپولیتیکی در جنوب آسیا رقابت می‌کنند.

توسعه بندر چابهار برای ایران مهم است. ابراهیم جمیلی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند در تهران می‌گوید این بندر، یک مرکز حیاتی تجارت در خلیج عمان خواهد بود.

جمیلی گفت: "اولویت با هندی‌هاست. آن‌ها درگیر هستند و اول پیش‌قدم شدند. اما اگر سرمایه‌گذاران دیگری بیایند و در چابهار علاقمند باشند، قطعا برای آن‌ها فضا و فرصت برای سرمایه‌گذاری‌شان وجود خواهد داشت. "

هند در سال ۲۰۰۳، موافقت کرد که به ایران کمک کند تا دو ترمینال در بندر چابهار احداث کند. اما با اعمال تحریم‌های غربی علیه ایران، توسعه چابهار کُند شد. پس از رفع تحریم‌ها در سال ۲۰۱۵ هم تاخیر توسعه چابهار به دلیل اختلاف با هند، با تاخیر افتاد.

راویش کومار، سخنگوی وزارت خارجه هند روز دوشنبه گفته عملیات احداث چابهار به خوبی پیش می‌رود و دو طرف به طور منظم با یکدیگر دیدار می‌کنند. او با بیان اینکه این حق ایران است که شرکایش را انتخاب کند، گفت: "پیشرفت مهمی" در چابهار حاصل شد.

یانگ گوانگ، پژوهشگر روابط بین الملل آکادمی دولتی علوم اجتماعی چین، گفت: چین و ایران، به عنوان دو نیروی اقتصادی نیرومند در عرصه بین المللی، پتانسیل بزرگی برای همکاری دارند".




ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.