وبسایت شخصی محمـود نـورانــی

وبسایت شخصی محمـود نـورانــی

ژئـــوپلیتیـک بـرای صلـح ابنـــاء بشــر
وبسایت شخصی محمـود نـورانــی

** معرفی کتاب **

کتاب «علل پیدایش و بقای کشور ایران»
اثر دکتر «محمدرضا حافظ نیا»و«ابوالفضل کاوندی کاتب»
تهران: انتشارات سمت
چاپ: ۱۳۹۶

کشورها، برجسته‌ترین تقسیم‌بندی سیاسی ـ جغرافیایی مستقل جهان کنونی هستند و همچنان از مهم‌ترین بازیگران نظام بین‌المللی به شمار می‌روند. اینکه چه عامل و یا عواملی زمینه پیدایش کشورها و همچنین ماندگاری آن‌ها را فراهم می‌سازد، از موضوعات مورد مطالعه جغرافیای سیاسی است که از آن با نام علت وجودی و علت بقا یاد می‌شود. عوامل پیدایش و بقای کشور بر یکپارچگی ملی و ساخت هویتی مستقل تأثیرگذارند و تبدیل به شالوده‌های هویت ملی کشورها می‌شوند.
ایران امروز نیز بخشی از جغرافیا، فرهنگ، تاریخ دیرپا و مردمان ساکن فلات ایران در نقشه سیاسی جهان است. بارزترین ویژگی کشور ایران، گوناگونی در پدیده‌های طبیعی، انسانی و سرگذشت پرتلاطم تاریخی است. آنچه سبب شده است تا نام یگانة ایران همگام با این گوناگونی شکل گیرد پرسش نوشتار پیش روست.
فصل های سه گانه این کتاب عبارت اند از:
🔸 فصل اول: تعریف‌ها و مباحث نظری
🔸 فصل دوم: نیروهای زیربنایی علت وجودی و بقای ایران
🔸 فصل سوم: نیروهای روبنایی علّت وجودی و بقای ایران
در بخشی از آغاز این اثر می خوانیم: «ایران کشوری تاریخی است که از مدنیت و شکل گیری حکومت در آن سده ها می گذرد، بارزترین ویژگی جغرافیایی ایران تنوع پدیده های طبیعی و انسانی است. تاریخ ایران نیز زیر نفوذ جغرافیا ، میزبان رخدادهای شگرفی بوده است. آنچه امروز ایران نامیده می شود بخشی از جغرافیای فلات ایران و تاریخ مردمان ساکن در آن جاست . جایگاه ایران در جنوب غرب غرب آسیا و در همسایگی تمدن های کهن ، میان رودان، مصر، یونان، توران، چین و هنر و مرکزیت جهان مسکون در دوران باستان از این سرزمین به گفته زرین کوب گذرگاه حوادثی ساخته است که از تاریخ آن سی سده می گذرد . در این فاصله ، ایران شاهد پیروزی ها و شکست ها، شادی ها و غم ها، حوادث طبیعی، ویرانی و آبادانی، جنگ ها و حتی دست اندازی بیگانگان به خاک خود بوده است. پرسش ازسر آمیختگی پیدایش ایران با تنوع هویتی آن ، به موضوع کنونی نوشتار حاضر است.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان

۴ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

چرا روسیه از ترامپ استقبال می‌کند؟

| شنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۵، ۰۲:۱۲ ب.ظ

به طور کلی ترامپ برای روسیه رئیس جمهوری بهتر از بوش و اوباما خواهد بود. در دوران ریاست جمهوری این دو، حضور آمریکا در نقاط مختلف جهان از جمله مناطق خارج نزدیک روسیه (‌قفقاز و آسیای مرکزی) گسترش یافت، اما آنچه از شواهد بر می‌آید این است که ترامپ برخلاف بوش و اوباما نوعی انزواطلبی را دنبال می‌کند و این سیاست را ادامه نخواهد داد .


  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۲۹ خرداد ۹۵ ، ۱۴:۱۲

ترامپ ساخته دست بن لادن است

| چهارشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۳۴ ق.ظ

دیوید روثکوپف سردبیر نشریه فارین پالیسی می گوید: نامزد حزب جمهوری‌خواه آمریکا با سخنان پر از نفرت، ایجاد ترس و ایده‌های غیر آمریکایی، بزرگ‌ترین خطر برای امنیت ملی این کشور به‌حساب می‌آید.

رثکوپف در ادامه آورده است: دونالد ترامپ همان رئیس‌جمهور ساخته‌ی دستِ اسامه بن‌لادن است. هیچ‌چیز مانند عملکرد ترامپ در مواجه با کشتار اورلاندو در روز یکشنبه، بیانگر این موضوع نیست.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۲۶ خرداد ۹۵ ، ۰۹:۳۴

ترامپ و جهان؛ چه حوادثی ممکن است رخ دهد؟؟!!

| پنجشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۱۲ ق.ظ

هیلاری کلینتون می‌گوید نزدیک شدن ترامپ به دفتر بیضی (دفتر رئیس‌جمهور ایالت متحده آمریکا) همانند دعوت از یک آخرالزمان هسته‌ای است.

سخنان کلینتون در سن دیگو در روزهای گذشته سؤالات جدیدی درباره انتخابات سال 2016 برانگیخت: آیا ترامپ به‌عنوان رهبر جهانی آزاد قابل‌اعتماد است؟ هیلاری افکار و ایده‌های ترامپ را "غیر منسجم و خطرناک" و خود را در تضادِ با میلیاردر دمدمی‌مزاج، رهبری مطمئن و صبور خواند. او گفت: "موضوع تنها عدم آمادگی ترامپ برای ریاست جمهوری نیست؛ او از لحاظ شخصیتی و روانی برای این مقام که نیاز به دانش، ثبات و مسئولیت‌پذیری بسیار بالایی دارد مناسب نیست".


دکتر سید یحیی صفوی: آمریکا، صهیونیست‌ها و هم‌پیمانان آنها طی ۳۸ سال گذشته که جنگ نیابتی را علیه ایران به راه انداختند،‌ شکست خوردند.

به گزارش پایگاه خبری «جغرافیای سیاسی» به نقل از خبرگزاری فارس، سردار سرلشگر پاسدار دکتر سید یحیی رحیم صفوی استاد جغرافیای سیاسی و دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در حوزه مسائل نظامی طی سخنانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، اظهار داشت: برخی از پدیده‌های اجتماعی، سیاسی و ایدئولوژیکی که از یک حقیقت و معنویت برخوردار باشند، قابلیت نفوذ، تکثیر و تکرار پیدا می‌کنند.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۰۸ خرداد ۹۵ ، ۰۹:۴۹