وبسایت شخصی محمـود نـورانــی

وبسایت شخصی محمـود نـورانــی

ژئـــوپلیتیـک بـرای صلـح ابنـــاء بشــر
وبسایت شخصی محمـود نـورانــی

** معرفی کتاب **

کتاب «علل پیدایش و بقای کشور ایران»
اثر دکتر «محمدرضا حافظ نیا»و«ابوالفضل کاوندی کاتب»
تهران: انتشارات سمت
چاپ: ۱۳۹۶

کشورها، برجسته‌ترین تقسیم‌بندی سیاسی ـ جغرافیایی مستقل جهان کنونی هستند و همچنان از مهم‌ترین بازیگران نظام بین‌المللی به شمار می‌روند. اینکه چه عامل و یا عواملی زمینه پیدایش کشورها و همچنین ماندگاری آن‌ها را فراهم می‌سازد، از موضوعات مورد مطالعه جغرافیای سیاسی است که از آن با نام علت وجودی و علت بقا یاد می‌شود. عوامل پیدایش و بقای کشور بر یکپارچگی ملی و ساخت هویتی مستقل تأثیرگذارند و تبدیل به شالوده‌های هویت ملی کشورها می‌شوند.
ایران امروز نیز بخشی از جغرافیا، فرهنگ، تاریخ دیرپا و مردمان ساکن فلات ایران در نقشه سیاسی جهان است. بارزترین ویژگی کشور ایران، گوناگونی در پدیده‌های طبیعی، انسانی و سرگذشت پرتلاطم تاریخی است. آنچه سبب شده است تا نام یگانة ایران همگام با این گوناگونی شکل گیرد پرسش نوشتار پیش روست.
فصل های سه گانه این کتاب عبارت اند از:
🔸 فصل اول: تعریف‌ها و مباحث نظری
🔸 فصل دوم: نیروهای زیربنایی علت وجودی و بقای ایران
🔸 فصل سوم: نیروهای روبنایی علّت وجودی و بقای ایران
در بخشی از آغاز این اثر می خوانیم: «ایران کشوری تاریخی است که از مدنیت و شکل گیری حکومت در آن سده ها می گذرد، بارزترین ویژگی جغرافیایی ایران تنوع پدیده های طبیعی و انسانی است. تاریخ ایران نیز زیر نفوذ جغرافیا ، میزبان رخدادهای شگرفی بوده است. آنچه امروز ایران نامیده می شود بخشی از جغرافیای فلات ایران و تاریخ مردمان ساکن در آن جاست . جایگاه ایران در جنوب غرب غرب آسیا و در همسایگی تمدن های کهن ، میان رودان، مصر، یونان، توران، چین و هنر و مرکزیت جهان مسکون در دوران باستان از این سرزمین به گفته زرین کوب گذرگاه حوادثی ساخته است که از تاریخ آن سی سده می گذرد . در این فاصله ، ایران شاهد پیروزی ها و شکست ها، شادی ها و غم ها، حوادث طبیعی، ویرانی و آبادانی، جنگ ها و حتی دست اندازی بیگانگان به خاک خود بوده است. پرسش ازسر آمیختگی پیدایش ایران با تنوع هویتی آن ، به موضوع کنونی نوشتار حاضر است.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان

اینجانب  به گفته مادر بزرگوارم در تاریخ 14 مهرماه 1364 در یکی از شهرهای استان آذربایجان غربی بنام نقده که در میان اهالی به سولدوز معروف است به دنیا آمدم اما به خاطر وجود برخی مشکلات و نارسایی ها در سیستم اداری آن زمان که بیشتر از جنگ و هجوم ناجوانمردانه کشور و دولت عراق به خاک میهن عزیزمان نشئت گرفته بود پدرم توانست شناسنامه مرا به تاریخ 31 شهریورماه 1364تهیه نماید.
بهرحال آنچه که از دوران کودکی به یاد دارم این بود که خانواده ما جزو یکی از خانواده های فقیر در محله مان بود که به سختی گذران زندگی میکردیم.
در هفت سالگی پدر خود را از دست دادم و ما بهرحال زندگی را با سختی و دشواری خود، با فدارکاری مادر بزرگوارم و برادران و خواهرعزیزم ادامه دادیم.
دوران ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان را در همان شهرستان نقده به پایان رسانیدم اما در پایان دوران دبیرستان، خانواده دچار چندین حوادث ناگوار و پیشامد سنگینی شد که واقعاً تحمل انها برای نوجوانی همچون من سخت بود بطوریکه من در آن دوران نتوانستم از دروازه کنکور عبور کرده و به دانشگاه راه یابم.
و بدین صورت بود که من در سال 1384 به خدمت سربازی اعزام گشته و مدت یک سال و نیم در لباس مقدس سربازی به وطنم خدمت نمودم. بعد از پایان دوران سربازی و با توصیه برادرانم به ادامه تحصیل پرداخته و با رتبه 2100 در دانشگاه سراسری ارومیه و در رشته جغرافیای طبیعی پذیرفته شدم و در خدمت اساتیدی چون دکتر حسن حیدری، دکتر رشید سعیدآبادی, دکتر میرنجف موسوی و دکتر ناصر سلطانی و دکتر وحید محمدنژاد به تعلیم علم و تزکیه نفس مشغول شدم.

همزمان در دوران دانشجویی با ارتباط گیری با فعالین و تشکل های دانشجویی نظیر بسیج دانشجویی به انجام فعالیت­های فرهنگی و سیاسی پرداخته و نیز در کنار آن اقدام به ایجاد انجمن علمی-دانشجویی گروه جغرافیای دانشگاه ارومیه نموده و حاصل آن اخذ مجوز نشریه اقلیما از شورای ناظر بر نشریات دانشگاه ارومیه بود.

همچنین در بیرون از دانشگاه و به واسطه علاقه مندی و نیز حضور برادر عزیزم جناب آقای رجب نورانی در سطح اول ورزش هاکی کشور و نیز دعوت هیئت محترم هاکی شهرستان جهت همکاری با آن هیئت از سال 1387 بعنوان مسئول فرهنگی و نیز مسئول روابط عمومی هیئت هاکی استان آذربایجان غربی مشغول فعالیت شدم که تاکنون توانستم بعنوان عضو کوچکی از خانواده هاکی استان، خدمات هرچند ناچیزی را به این رشته ورزشی عرضه بدارم.

اینجانب در سال 1391 در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل و همزمان در مقطع کارشناسی ارشد رشته جغرافیای سیاسی و رشته اقلیم شناسی به ترتیب رتبه  های 18 و 140 بدست آورده اما بدلایل موجه که یکی از آنها وجود رشته جغرافیای سیاسی فقط در شهر تهران بود و من نیز از یک طرف متاهل شده و از طرف دیگر به استخدام یکی از نهادهای اداری درآمده بودم بناچار تصمیم به ادامه تحصیل در رشته اقلیم شناسی شهری در دانشگاه سراسری تبریز گرفته و از محضر اساتیدی همچون پروفسور بهروز ساری صراف، پروفسور سعید جهانبخش، پروفسور علی محمدخورشیددوست کسب فیض نموده و تحصیلات خود را با دفاع از پایان نامه خود با عنوان تاثیر تغییرات اقلیمی بر میزان بارش حوضه آبریز آجی چای تبریز به پایان برسانم.

اما این پایان کار نبود، علاقه مندی من به مسائل سیاسی و بخصوص مسائل مربوط به جغرافیای سیاسی و ژئوپلتیک من را وادار به مطالعه کتب، پژوهش ها و مقالات سیاسی مربوط به جغرافیا نمود و چنانچه در این سایت مشاهده میفرمایید اینجانب سعی نموده ام حداقل مسائل مربوط به جغرافیا را هم در حوزه اقلیم و مسائل زیست محیطی و خصوصاً جغرافیای سیاسی و ژئوپلتیک و روابط بین الملل مطرح نمایم تا توانسته باشم به عنوان یکی از دوستداران تحصیل علم و معرفت، پنجره کوچکی به مجموعه آگاهی های مخاطبان بگشایم.

با آرزوی توفیق

محمود نورانی